Virtual Reality vs. Architectuur

Presentatie PbE over BIM, architectuur en Virtual Reality tijdens kennisevent De Dome

Donderdag 10 november 2016 was Powered by EGM (PbE) te gast bij het kennisevent Schaffenburg Dome, een initiatief van Schaffenburg Office Furniture. Het thema van de bijeenkomst was ‘’Virtual Reality versus Architectuur’’. Tijdens de bijeenkomst liet PbE de nieuwste mogelijkheden op het gebied van VR zien, waarbij iedereen met de Oculus Rift zelf Virtual-, Augmented- en Mixed Reality kon ervaren.

Powered by EGM

EGM werkt al sinds 2007 met Revit en BIM, en heeft sindsdien veel kennis opgebouwd. Om die kennis niet alleen voor EGM, maar ook voor andere partijen in te kunnen zetten is in maart 2015 Powered by EGM gelanceerd. Naast BIM-modelleerdiensten heeft PbE ervaring in het managen en coördineren van grote BIM- projecten en het volledig uitwerken van Revit modellen conform de RVB BIM norm 1.1.

 

Tijdens de presentatie nam BIM-manager van PbE Martijn Schuil de aanwezigen mee in de ontwikkelingen op het gebied van BIM, waarbij het belang van ‘Big Data’ nog eens extra benadrukt werd. Modelleren is één, maar het beheer van de daaraan gekoppelde data en wat je daar vervolgens mee kan doen is nog belangrijker. Daarbij bieden deze data ongekende mogelijkheden, zoals de koppeling met de ‘andere realiteit’ (Virtual-, Augmented- en Mixed Reality).

Virtual-, Augmented- en Mixed Reality

Al in 1981 maakte EGM gebruik van ‘BIM’ om ruimtelijke data inzichtelijk te maken in programma’s zoals GOAL en VIEWER. Ook het visualiseren van data en ontwerpen door middel van animaties doet EGM al meer dan tien jaar. Virtual Reality is iets waar we ons sinds 2014 in verdiepen. EGM wilde het gebruikersoverleg verbeteren, waarbij Virtual Reality een van de mogelijkheden was die we onderzocht hebben. Patrick Tak heeft zich sinds die tijd gericht op de ontwikkeling van Virtual- en Augmented Reality toepassingen op diverse platformen.

 

We onderscheiden meerdere vormen van realiteitsbeleving, waaronder:

  • Virtual Reality:  Afgesloten van de wereld om je heen wordt je binnen een nieuwe virtuele realiteit geplaatst. Dit is wat we kennen van De Oculus Rift, de HTC-vive en ook de Google Cardboard.
  • Augmented Reality: Content wordt toegevoegd aan de werkelijke wereld. Deze content wordt als een soort 3D-sticker op een tag geplakt en heeft verder geen interactie met de werkelijkheid. Dit kennen we van apps zoals Pokemon Go, Layar en Augment.
  • Mixed Reality: De 3D-content wordt onderdeel van de werkelijkheid en kan daar ook mee interacteren. Wanneer je virtueel een balletje op een 'echte' tafel legt, zal deze blijven liggen. Als je er een virtueel zetje tegen geeft, reageert het balletje hierop en zal het gaan rollen; net als in de werkelijkheid.

Wat kan Powered by EGM voor u doen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wij kunnen 3D-modellen uit diverse CAD-pakketten omzetten naar een zelf te ontdekken Virtual Reality model. Of er nu getekend wordt met Sketch Up, Revit of Vectorworks, PbE kan uw model omtoveren tot een ruimtelijke ervaring die gedeeld kan worden met gebruikers, opdrachtgevers of omwonenden. Diezelfde 3D-modellen kunnen we gebruiken om drukwerk een extra dimensie te geven. Waarom zouden we een plattegrond nog steeds in 2D bekijken wanneer dit ook in 3D kan?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We kunnen dit soort Virtual Reality projecten aanbieden via standaardtools zoal IrisVR, Enscape en Autodesk LIVE en voor Augmented Reality kunnen we gebruikmaken van Layar en Augment.

VR alleen voor visualisaties?

Is Virtual Reality alleen interessant voor visualisaties? Het antwoord is uiteraard nee. Dit is een geweldige toepassing, maar zeker niet de enige toepassing. Door (Powered by) EGM wordt er met dezelfde techniek ook onderzoek gedaan naar ontwerp- en omgevingsverbetering. Door Virtual Reality is het mogelijk om zaken te testen of te verifiëren zonder ze echt te hoeven bouwen. Denk maar aan het niet meer hoeven te bouwen van een kostbare mock-up. Enkele voorbeelden die werden toegelicht tijdens de presentatie waren crowd simulation en het beoordelen van zichtlijnen.

Bij crowd simulation analyseren we hoe bezoekersstromen bewegen door een ontwerp en wat er gebeurt als er plotseling meer bezoekers zijn. Op basis daarvan kan het ontwerp aangepast worden. Allemaal variabelen die door middel van simulatie in een vroeg stadium onderzocht kunnen worden.

 

 

Zichtlijnen kun je uitstekend analyseren en toetsen met Virtual Reality. Door het instellen van verschillende ooghoogtes, kun je met Virtual Reality bijvoorbeeld toetsen of een balie op een kinderafdeling wel goed is ingericht of ontworpen. Kan een verpleegkundige wel alle bedden zien vanaf de centrale post, of heeft een cipier wel voldoende overzicht over de cellenblokken en zijn er geen ‘dode’ hoeken? Allemaal use cases die door een combinatie van BIM, 3D-ontwerp en Virtual Reality getoetst kunnen worden.

What’s next?

De presentatie werd afgesloten met de titel What’s next? Wat verwachten wij in de (nabije) toekomst van deze ontwikkelingen? We zien duidelijk een trend naar meer prestaties in een kleinere verpakking. Wat je nu nog niet op je telefoon kunt bekijken, maar wel op een snelle PC, zal in de komende drie jaar wel beschikbaar worden op mobiele apparaten. Er zullen ook steeds meer mensen toegang krijgen tot deze vorm van ontwerpbeleving, dus men zal ook gebruik willen maken van deze techniek.

 

Je kunt niet zomaar stilstaan en je niet verdiepen in deze nieuwe realiteit. Je moet veranderen om in de markt te blijven. Het inspelen op deze ontwikkelingen, zal wel steeds sneller en eenvoudiger worden, omdat software leveranciers dit in nieuwe versies zullen gaan ondersteunen.

What’s next for you?

Mocht u naar aanleiding van de presentatie vragen hebben, neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord.

 

Vragen over BIM

Voor alle BIM-gerelateerde vragen kunt u terecht bij Martijn Schuil, Revit Certified Professional en als BIM manager actief bij diverse grote projecten.

 

Vragen over Virtual en Augmented Reality?

Heeft u vragen over de mogelijkheden en toepassingen van Virtual- of Augmented Reality binnen uw projecten, neem dan contact op met Patrick Tak. Hij is  sinds 2014 bedreven in het ontwikkelen en ondersteunen van Virtual Reality projecten op diverse platformen. Ook voor onderzoeksprojecten zonder Virtual Reality kunt u contact opnemen.

 

Vragen over Powered by EGM?

Andere vragen of interesse in een presentatie van Powered by EGM tijdens een evenement? Neem dan contact op met Margaretha de Kruijf, technisch commercieel medewerker van Powered by EGM.