Afwijken van De Nieuwe Regeling (DNR) is meer regel dan uitzondering in de contractering van architecten, constructeurs en adviseurs.
In beginsel geldt voor iedere adviseur dat de DNR standaard van toepassing is voor hun aanbiedingen. Echter, blijkt in de contractfase vaak al snel dat er hier en daar - of soms geheel - aan de DNR voorbij wordt gegaan. Opdrachten volgens de DNR zijn goed verzekerd omdat polissen van aansprakelijkheidsverzekeringen voor adviesbureaus daarop afgestemd zijn. Afwijken van de DNR kan gevolgen hebben voor de verzekering omdat dit mogelijk gezien kan worden als een extra risico. Het onderhandelen over de afwijkingen is niet altijd eenvoudig en is zeker iets waar niemand op zit te wachten. En ook jammer, want het is toch hartstikke leuk om met een nieuwe opdracht te starten.
Voor architectendiensten was er vanuit de Beroepsvereniging Bond van Nederlandse Architecten de zogenaamde Standaardvoorwaarden Rechtsverhouding opdrachtgever-architect (SR-1988) regeling. Deze regeling is in 1988 ingegaan en vernieuwd in 1997. Vervolgens is deze gesneuveld na invoering van de Mededingingswet in 1997. Dit in het kader van prijsafspraken en dus zeker niet bevorderlijk voor marktwerking.
In 2005 trad De Nieuwe Regeling (DNR) in werking. Deze DNR is opgesteld vanuit diverse brancheorganisaties, namelijk NLingenieurs en BNA. In 2011 en 2013 zijn de nieuwere en verbeterde versies van de DNR ingegaan en is er een voorstel voor de nieuwste versie gemaakt. Dit voorstel ligt ter inzage en becommentariëring bij architecten-, advies- en ingenieursbureaus in den lande. Men kan voor 30 april aangeven welke artikelen eventueel aan te passen en op welke wijze dat het beste past. Honderden organisaties zullen de opmerkingen kenbaar gaan maken. Een ondoenlijke opgave voor de organisatie die dit moet begeleiden en hoe een ieder op gelijke wijze te behandelen.
De belangrijkste aanpassingen bestaan uit het zoveel mogelijk marktconform maken van de artikelen. Vaak werd er door opdrachtgevers afgeweken van de DNR omdat de artikelen niet specifiek voor de professionele markt waren opgesteld, maar ook voor de particuliere markt. De regeling zou nu beter moeten aansluiten op de professionele organisaties en er is meer flexibiliteit met betrekking tot de aansprakelijkheid. De nieuwste DNR is, net als de huidige DNR overigens, paritair opgesteld. Dit betekent dat er geen wettelijke verplichting is, maar in gezamenlijkheid en gelijkheid opgesteld door in dit geval de overheid en brancheorganisaties. Te verwachten is dat de opdrachten vanuit de overheid en semi-overheid conform de nieuwste versie van de DNR worden uitgevoerd. Alleen dat lijkt al een hele grote stap in de juiste richting. Omdat de nieuwste DNR beter aansluit op de huidige markt en bijbehorende contractvorming, is het te verwachten dat ook andere marktpartijen - anders dan overheden et cetera - zich hieraan zullen conformeren.
Wij zullen uiteraard ook onze bevindingen op de nieuwste DNR voor 30 april kenbaar maken. Omdat we dit belangrijk vinden en hopen dat er een breed gedragen regeling uitkomt. Een regeling waarin bij aanvang van een samenwerking duidelijkheid is over de contractuele voorwaarden. Zo kunnen we vol goede moed starten aan nieuwe projecten.
#3 2022 | De column van Vincent (partner EGM architecten) is te lezen in elke editie van Bouwwereld - de wereld achter architectuur en bouwtechniek.